Bulgarian Music: Theodosii Spassov el descubriment d'un mestre

____FOTO DEL DIA____
Mar Medi Terraneum
"Mediterraneïtat":
La Mar,
Πέλαγος ,
θάλασσα,
Mediterráneo
Akdeniz,
Μεσόγειος Θάλασσα,
البحر المتواسط
18.06.2008 La Mar i l'horitzó prop de La Ràpita.


Τα πάθη
________La Passió________

LADY DAY

When she walked on down the street
She was like a child staring at her feet
But when she passed the bar
And she heard the music play
She had to go in and sing.
It had to be that way.

Lou Reed (1973) from Berlin


_________


LADY DAY

Quan caminava carrer aball
Ella era com un nen mirat-se als peus
Però quan passà pel costat del bar
I escoltà tocar la música
Va tenir que entrar i cantar.
Tenia que ser així.

Lou Reed (1973) de Berlín

* * *
La Música de Bulgaria (1!ªpart):
Теодосий Спасов
"Theodosii Spassov, el descubriment d'un astre"

La música Búlgara és una de les expressions més autèntiques que conec i, desde fa uns quince anys recopilo informació i intento adquirir els discs que puc. És de justicia dir que aquest folklore mama més de les tradicions purament balcàniques i está marcada per dos factors que per a mi son primordials: la religiositat profonda d'un poble majoritáriàment ortodoxe i una marcada i sentida relació amb les cultures arcaiques del pastoreig i la vida rural.

Així donc trobarém instruments d'una simplicitat que pot portar a equivocs al oient neòfit. La netedat dels conceptes i la força absolutament eriquidora fa de certs creadors veritables virtuosos d'instruments autòctons com el Kaval (flauta pastorívola sense enbocadura), el Tupan (espècie de bombo), la Gaida (gaita búgara), la Gadulka (semblant a la Viola de Gamba que s'nterpreta de forma vertical- com un cello petit- son similars la Lira Grega, el Kemence turc o més llunyanament la Nikelarpa Finesa o Sueca).

No fa molt, a la tenda de discs Mephisto, a Istanbul, recordava les sensacions que vaig viure quan, per primera vegada, escoltí la música de Theodosii Spassov. Regirant les estanteries, buscant Déu sap quina troballa entre els cd's, de repent va sortir-ne un de Yildiz Ibrahimova.

Aquesta cantant, jazzista i molt experimental, col.labora amb Spassov i ¡de quina manera!; totes les mels em varen arribar un altre cop a la boca, per un moment la meva ment volà fins Edirne, travessà la frontera i va tocar amb la punta dels dits la cúpula de la catedral Alexander Nevski, a Sofia. De nou les notes, aquella forma estranya de combinar les modulacions del so, les digitacions impossibles , el vent lliscant en un congost verd esquitxat de petites taques blanques: les vaques que varen fer el primer iogurt !! Aquella música había tornat a casa, estava dins meu i podía sentir el foc, les flames de la rakia, de la grappa i la vodka.

Una breu pincellada sobre Theodosii spassov:

Nescut a Isperich, en el nord de Bulgaria l'any 1961, Theodosii Spassov representa la joventut d'una pais que va tenir escoles de música de gran qualitat però totalment dirigides per l'estat, llavors dins del bloc soviètic. Aquesta joventut que ha conegut després la apertura un tant traumàtica cap a una Europa on el Jazz i una avantguarda ja totalment impregnada pels moviments artístics de qualsevol part de mon, carent de complexes i irradiant temptacións cap els famèlics països "tancats".

Començà la seva formació en l'academia de música i dança de Plovdiv (la segona ciutat de Bulgaria). Amb una carrera plena d'encerts discografics i desprès de visitar les més importants capitals passà a formar part de la prestigiòsa companyia irlandesa de Bill Whelan en l'espectacle "Riverdance) desde 1998 fin l'any 2001. Actualment forma part de la orquestra de la Radio Nacional de Bulgaria com a solista i continua editant discs.



Discografia :

Continuará...

Лека нощ / BONA NIT